Lucas Hardonk

Haute Talent 2019

LUCAS HARDONK

1979, Den Haag

Lucas Hardonk beschouwt zichzelf niet als een fotograaf. Nauwkeuriger gezegd, hij is niet geïnteresseerd in het gebruik van fotografie als een hulpmiddel voor het documenteren van de realiteit, maar eerder als onderdeel van een onderzoek naar het mechanisme van het informatieproces. Het hele idee van ‘realiteit’ is iets dat hij als een persoonlijke constructie beschouwt, iets dat onbewust gebeurt. Door zijn eigen beelden uit hun oorspronkelijke context te nemen via een proces van deconstructie en reconstructie, daagt Hardonk de kijker uit om te heroverwegen hoe dun de lijn is tussen informatie en niet-informatie, subject en object, en feit en fictie.

Hardonk verandert en manipuleert fotografische afdrukken fysiek; ontleden, gelaagdheid, xeroxing, afdrukken op ongebruikelijke materialen maken allemaal deel uit van zijn praktijk. Dit opent een nieuw perspectief op het afgebeelde onderwerp en stelt de kijker in staat het werk opnieuw te interpreteren, en zelfs het fotografische medium zelf. Door fotografische archetypische onderwerpen, zoals horizon en bergen, te nemen, versterkt Lucas dit door een beroep te doen op ons collectieve bewustzijn.

Hardonk is in 2010 afgestudeerd aan KABK, Den Haag.