JOEP HIJWEGEN

Haute Talent 2020

JOEP HIJWEGEN

1994, Nederland

Joep Hijwegen is een autodidactische fotograaf die werd geboren op het platte land. Vijf jaar geleden verhuisde hij naar de stad om filosofie te studeren. Hij begon pas twee jaar geleden met fotograferen, geboren uit een positie van angst en verlies. Voor Hijwegen gaat fotografie over het creëren van betekenis, het leven veranderen in iets persoonlijks geconstrueerd in plaats van passief waargenomen. Terwijl ze openhartig en spontaan worden genomen, proberen zijn beelden niet datgene te documenteren dat zich aan de andere kant van de lens bevindt. Ze zijn gemaakt om de dingen te reflecteren waar hij naar verlangt, dingen waar hij bang voor is en dingen die hem troosten. Zijn werken stralen nostalgie, liefde, mysterie en terreur uit, dingen die we meestal zoeken in de bioscoop of recreëren van de werkelijkheid, maar die ook in het dagelijks leven te vinden zijn door gerichte observatie.